Overwin het Instagram algoritme met deze 3 tips!

Krijg jij ook minder likes en reacties op jouw Instagram kanaal? Grote kans dat dit komt door het nieuwe algoritme van Instagram. Super frustrerend natuurlijk, want je wil wel jouw doelgroep blijven bereiken. Helaas ligt dat niet per se aan het het algoritme, al zou het wel makkelijk zijn om Instagram te verwijten dat je minder mensen bereikt.

Toch komen jouw berichten misschien minder onder de aandacht bij jouw doelgroep. Dit is wat jij nu kunt doen om jouw posts meer onder de aandacht te brengen. Ik geef je drie tips!

Zo versla jij het Instagram algoritme

Hoe groter jouw account wordt, hoe minder kans dat jouw berichten op de feed van jouw volgers terecht komt. Het wordt geschat dat slechts tien procent van jouw volgers, jouw bericht te zien krijgt. Dat is op z’n zachtst gezegd, best wel frustrerend!

Om even een vergelijking te maken. Stel je voor dan jouw kanaal 1000 volgers heeft, dan is de kans groot dat 100 volgers jouw content te zien krijgt. Dat betekent dat die andere 900 volgers niks meekrijgen van de toffe dingen die jij op jouw feed plaatst.

Dit is wat er op dit moment bekend is over het Instagram algoritme en hoe je een aanpak kan maken om jouw bereik te vergroten.

Beloning voor veel interactie

Het is super belangrijk om het contact met jouw volgers aan te gaan, maar ook dat Instagram ziet dat er interactie met jou wordt aangegaan. Zo wordt er gekeken naar het aan likes, reacties, opgeslagen berichten, gedeelde berichten, PM’s (privé berichten) en elke andere vorm van interactie die jouw account krijgt.

Op dit moment ligt de nadruk vooral op Reels, shopping en hoeveel berichten jij van jouw volgers krijgt.

Wanneer jouw berichten veel likes en reacties krijgen, dan krijgt Instagram het signaal dat jouw bericht waardevol is. Het zorgt tenslotte voor veel interactie. Dit zorgt ervoor dat jouw posts vaker op de timeline van jouw volgers terecht komt.

Hoe waardevoller jouw relatie is met jouw volgers, hoe unieker jouw posts zijn en hoe geïnteresseerd jouw volgers zijn in jou, zijn allemaal belangrijke factoren volgens Instagram. Als jij met deze factoren rekening houdt, dan zullen jouw foto’s en videos op meer feeds van jouw volgers getoond worden.

Tip #1: Maak gebruik van Instagram Stories

Maak jij al gebruik van Instagram Stories? Ik zou het zeker gaan gebruiken! Stories heeft op dit moment meer dan 300 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Ontzettend veel dus! Instagram Stories worden veel bekeken en door dit actief in te gaan zetten, zorg je ervoor dat je vaker onder de aandacht komt bij jouw ideale volger.

En een bonus: Hoe meer interactie er via jouw Stories is, hoe groter de kans is dat jouw posts ook weer zichtbaar worden op de feed van jouw volgers. Dus maak vooral gebruik van de functies die Instagram Stories biedt: de ‘poll’ functie, de ‘swipe up’ functie en stel prikkelende vragen waardoor je meer privé berichten zal ontvangen.

Tip #2: Ga de conversatie aan

Yes, je hebt een reactie gekregen van een volger! Tijd om het gesprek aan te gaan. Probeer binnen 60 minuten op deze reactie te reageren voor optimale interactie. Daarnaast is het ook belangrijk om het gesprek met jouw doelgroep aan te gaan. Dus strooi met hartjes (likes) en laat waardevolle reacties achter. Ga met elkaar in gesprek! En laat de conversatie van beide kanten komen.

Tip #3: Check de tijd

Ga na wanneer jouw doelgroep online zit en post dan pas! Waarom? Omdat Instagram ook rekening houdt met hoeveel interactie er ontstaat nadat jij een post hebt geplaatst. Wanneer er dus meer mensen online zijn, is de kans groter dat er liefde vanuit jouw volgers jouw kant op komt. En hoe meer interactie er komt, hoe groter de kans is dat jouw bericht ook bij jouw andere volgers onder de aandacht komt. Quick win dus!

Zet jij Instagram in om jouw doelgroep te bereiken of maak je gebruik van andere kanalen?

Instagram cursus

Eén reactie

  1. Pingback:Alles wat jij moet weten over Instagram's algoritme! - Social Media Interactie | social media marketing - content marketing - influencer marketing

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *