fbpx

Zo vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf door social media

Gepubliceerd door SocialMediaInteractie op

Nieuwe klanten aantrekken doe je vandaag de dag niet meer via een advertentie in de krant. Maar hoe kom je dan aan nieuwe klanten en vergroot je de zichtbaarheid van je onderneming? Een onmisbaar antwoord op deze vraag is social media. Instagram voor je bedrijf inzetten is dé nieuwe manier om klanten te vinden en te binden aan je merk. Je bereik vergoten via social media platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn, vraagt om een goede strategie. Hier komen vijf tips hoe je hier concreet mee aan de slag gaat!

Social media inzetten voor je bedrijf

Wat is jouw publiek en wat heb jij hen te bieden? Denk hier goed over na en plaats niet zomaar wat op social media. Bedenk een goede strategie door na te denken welke (relevante) content jij zou kunnen plaatsen.

Deel bijvoorbeeld kennis die alleen jij weet en laat daarmee zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

Daarnaast is persoonlijkheid van belang. Daarmee bindt je jouw volgers aan jou en je bedrijf. Zorg dat het interessant wordt om jou te volgen, zo groeit je bereik en je zichtbaarheid. 

1. Reageren op anderen: engagement 

Social media is niet voor niets een sociaal netwerk. Dat betekent dat je niet alleen maar zendt, maar ook op anderen moet reageren om de juiste resultaten te boeken.

Ga mensen en bedrijven volgen die jij interessant vindt of interessant en relevant zijn voor jouw vakgebied.

Reageer ook inhoudelijk op posts van anderen, zo val je op. En Instagram ziet dat jij een actieve gebruiker bent en zal je daarvoor belonen. 

2. Zichtbaarheid vergroten door hashtags te gebruiken

Mensen zijn voortdurend op zoek naar informatie en het internet en social media zijn één grote database. Daarin wil je natuurlijk dat ze bij jouw informatie uitkomen.

Op Instagram kun je daar hashtags voor gebruiken. Je mag dertig hashtags per post inzetten en doe dat dan ook gerust.

Bedenk wat voor hashtags relevant zijn voor je bedrijf. Kies niet te grote hashtags zoals #love of #happiness. Je bericht raakt daar gegarandeerd ondergesneeuwd tussen de rest.

Zit je in de duurzaamheidsbranche? Gebruik dan bijvoorbeeld #duurzaamheid of #duurzaamleven. Zo word je zichtbaar en vinden andere Instagramgebruikers jouw content. Wissel ook tussen hashtags en gebruik niet altijd dezelfde!

3. Voorlopen op de concurrent

Nog lang niet alle bedrijven zetten social media in om hun zichtbaarheid te vergroten. Dit is waar voor jouw bedrijf dus kansen liggen. Als jij nu begint met een ijzersterke social media-strategie, loop jij voor op de concurrent.

Wanneer volgers verbonden zijn met jouw bedrijf, zullen ze minder snel op een ander bedrijf overstappen. Daar is natuurlijk meer voor nodig dan alleen zichtbaar zijn op social media.

Verschillende marketinguitingen zullen daaraan bijdragen. Denk ook aan een maandelijkse nieuwsbrief, interessante website content, opvallende teksten en het inzetten van Google advertenties (SEA).

4. Mensen verbinden aan je bedrijf

We zeiden het net al een beetje: wanneer je mensen verbindt aan je bedrijf, zullen ze sneller bij jou aankloppen dan bij jouw concurrent. Door mensen te verbinden aan je bedrijf, gaan zij straks misschien ook jouw content delen op hun social media. Dit is een enorme boost voor je zichtbaarheid! Bovendien verbind je een klantenkring aan je onderneming die je positie verstevigt. 

Dit doe je door klanten aan te sporen om jouw branded hashtag te gebruiken. Oftewel maak een eigen hashtag aan en vermeldt deze in jouw biografie op Instagram en op de website. Roep ook jouw klanten op om jouw bedrijf te taggen, zodat je de content kan delen.

Je zet klanten aan tot actie door een incentive te bieden. Posten ze iets over jouw bedrijf? Geef ze dan bijvoorbeeld de mogelijkheid om iets te winnen. stuur ze onverwachts iets leuks op of biedt ze een korting aan. Iedereen kan dat waarderen en hiermee zorg je gelijk ook voor meer loyaliteit.

5. Zoekmachineoptimalisatie: SEO

Wanneer je jouw bedrijf online verstevigt, moet je ook je SEO-strategie niet vergeten. Een social media-strategie is een belangrijke stap, maar ook het verbeteren van je SEO en SEA is onmisbaar hierin. Zorg ervoor dat wanneer mensen op jouw social media accounts googelen, ze ook uitkomen bij jouw website.

Een tip is om te beginnen met het optimaliseren van jouw website. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights om te onderzoeken wat je kunt verbeteren.

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *