Social influencers, je hebt deze marketingterm vast vaker horen vallen. Maar wat zijn social influencers precies en hoe herken je een nep-influencer? Ik zocht het voor je uit!
Wat zijn social influencers?
Als je je op social media bevindt, dan ben je ze zeker weten tegengekomen. Je kan er namelijk bijna niet meer om heen. Al vind ik dat stiekem helemaal niet erg. Ze zijn vaak interessant en intrigerend.
Een social influencer is een persoon, fictief karakter of een groep, die een groot aantal volgers heeft op social media en een grote betrokkenheid heeft onder zijn of haar volgers.
Influencers staan in nauw contact met hun volgers en zij andersom ook met de influencer. Je hebt influencers met 1.000 volgers, 10.000 volgers of 100.000 volgers. Er zijn influencers die veel over lifestyle posten, maar zo zijn er talloze andere branches waar influencers zich in bevinden. Denk aan fashion, food, travel, sport en muziek.
Het leuke aan social influencers is dat ze heel benaderbaar zijn en het commerciële er niet vanaf spat. Iedereen kan een social influencer worden. Jij en ik ook. Je hoeft er geen bekende Nederlander voor te zijn. Al kan dat wel handig zijn ;)!
Echt contact met volgers
Het is een feit dat neppe accounts op de loer liggen. Je hebt vast gehoord over hoe Dotan moest opbiechten dat de meeste van zijn volgers nep waren en dat zijn crew werd ingezet om interactie op zijn kanaal te creëren. Dikke strop voor hem, want daardoor heeft hij in een klap een groot deel van zijn betrouwbaarheid verloren.
Er zijn nou eenmaal kanalen als die van Dotan, die nep volgers, reacties en likes inkopen om boven zichzelf uit te stijgen. Jammer hoor! Maar als we realistisch zijn is het niet gek dat het gebeurd. Want hoe groter het account wordt, hoe kleiner percentage volgers berichten te zien krijgen. Je moet wat proberen om het algoritme te verslaan.. Maar of trouwe volgers daar echt blij van worden en daar in trappen? Ik in ieder geval niet.. En jij waarschijnlijk ook niet meer, na het lezen van dit artikel!
Nep-influencer of toch echt?
Wil je weten of je met een echte influencer te maken hebt, dan kun je de volgende dingen doen. Je kunt kijken naar de engagement rate van het profiel. Profielen met veel volgers, maar heeeeel weinig likes, zijn waarschijnlijk.. Je raadt het al. Hartstikke nep. Een makkelijke tool om te zien hoe de engagement rate voor Instagram is, is de IPM calculator.
Als je een account spot met heel veel volgers, maar weinig berichten, een gekke username of geen profielfoto, dan kan het ook zijn dat je met een nep-influencer te maken hebt. Dit is niet altijd het geval, want soms schonen influencers hun kanaal op. Even goed in de gaten houden dus!
Daarnaast kun je checken of de influencer in korte tijd veel volgers erbij heeft gekregen. Als dit het geval is, kan het zijn dat de volgers zijn ingekocht. Vet jammer voor de influencer, want jij prikt daar vanaf nu zo doorheen! Gebruik SocialBlade om het te checken.
Check ook even de comments. Staan hier veel emojis’ in of plaatsen vaak dezelfde mensen een reactie, dan heb je grote kans dat het hier gaat om twee dingen. Reacties met emojis worden vaak ingekocht en zijn nep. En als je vaak dezelfde personen tegenkomt die een reactie achterlaten, dan kan het zijn dat dat account gebruik maakt van een comment pod.
In een comment pod zitten vaak meerdere accounts die elkaar proberen te helpen om het algoritme te doorbreken en daardoor met elkaar afspreken om iedere keer als er nieuw bericht online staat, op elkaars berichten te reageren door te liken en een comment achter te laten.
Hoe moet het dan wel?
Ik ben zelf voorstander van echt contact met volgers. Snel reageren als iemand een reactie achterlaat (je zegt in real life toch ook meteen gedag als iemand jou gedag zegt, niet uren later), veel met hartjes en comments strooien bij anderen en veel vragen aan je volgers stellen. Ga het gesprek aan met volgers en krijg er veel liefde van hun kant voor terug!
