fbpx

Steeds meer bedrijven bieden producten aan via Instagram. Ideaal, want Instagram is eigenlijk een grote catalogus gevuld met mooie plaatjes en toffe producten. Open je Instagram dan kun je de leukste sieraden, schoenen en make-up kopen. Naast dat je jouw producten via foto’s en video’s onder de aandacht brengt, kunnen Instagram gebruikers ook via jouw berichten shoppen. Heeft jouw bedrijf nog geen Instagram shopping? In deze blog vertel ik alles over hoe je Instagram shopping instelt.

Hoe ziet Instagram shopping er uit?

Instagram shopping instellen social media interactie
Instagram shopping bij Nakd

Scrol je door Instagram dan heb je vast weleens het ‘shopping’ tekentje gespot. Nooit opgevallen? Je herkent het aan het witte tasje op een post. Zoals je hierboven ziet op een aantal berichten van Nakd.

Klik je vervolgens op de post dan verschijnt er een tekstje met de beschrijving en de prijs van het product.

Instagram shopping instellen social media interactie
Instagram shopping bij Nakd

Vanaf daar kun je doorklikken en kom je in een mini shop op Instagram terecht. Dat ziet er ongeveer zo uit.

Instagram shopping instellen social media interactie 2

Hier kun je doorklikken om het product te bekijken (en te kopen) op de website van de aanbieder. Ook is er de mogelijkheid om het product op te slaan in een Instagram collectie, zodat je deze later terug kunt vinden. Ideaal voor gebruikers die op een later moment het product alsnog willen kopen. Daarnaast kun je ook het product delen met andere Instagram gebruikers of toevoegen aan Instagram Stories.

Nakd Instagram shopping

Als je naar beneden scrolt bij het eerder genoemde product zie je overigens ook aanbevelingen staan waar de gebruiker ook mogelijk in geïnteresseerd in is.

Goed om te weten

Op dit moment is Instagram druk bezig om een nieuwe feature uit te rollen voor Instagram shopping. Waarmee je meteen via Instagram een aankoop kunt doen, in plaats van dat je eerst wordt doorverwezen naar een website.

First things first

Voordat je begint met jouw Instagram winkeltje zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden:

  • Je kunt alleen shopping aanmaken op berichten die je organisch op Instagram hebt gepost.
  • Per afbeelding kun je maximaal 5 producten taggen. Heb jij meerdere foto’s in een carrousel aangemaakt? Dan kun je tot 20 producten taggen.
  • Je kunt eerder geüploade berichten optimaliseren door er alsnog shopping aan toe te voegen.

Social media beheer uitbesteden aan een expert?

Instagram shopping instellen

Er zijn een aantal instellingen die je moet hebben doorlopen voordat je kunt beginnen met het instellen van Instagram shopping.

  • Je hebt een Instagram bedrijfsprofiel nodig. Heb je dat nog niet? Dan stel je dat gemakkelijk in! Ga even naar ‘instellingen’ in de app. Klik onder ‘account’ op ‘overstappen op bedrijfsprofiel’ en koppel jouw zakelijke Facebook-pagina aan het Instagram account.
  • Instagram checkt daarna of jouw account geschikt is voor Shopping op Instagram. Je hebt bijvoorbeeld ook een Facebook Catalogus nodig en je moet voornamelijk fysieke producten verkopen. Check even deze link om te kijken of je aan alle eisen voldoet.
  • Ben je goedgekeurd? Ga naar je profiel. Klik onder bedrijfsinstellingen op ‘winkelen’ en selecteer de juiste productcatalogus.

Aan de slag met taggen

Nu je Instagram shopping hebt ingesteld kun je aan de slag met het taggen van producten. Volg deze simpele stappen en anderen kunnen bij jou shoppen!

  • Kies een foto waarop het product is afgebeeld.
  • Klik op de foto en selecteer de producten die je wil taggen.
  • Vul de naam van het product in en doorzoek de catalogus.
  • Kies nu het product dat je wil taggen in de foto. Klik op ‘delen’ en je bent all set to go!

Heb je nog vragen over Instagram shopping? Laat het dan even weten!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *