Hoe schrijf je inspirerende captions op Instagram?

Een goede caption (begeleidende tekst) onder jouw afbeelding is belangrijk, want dit is dé plek waar je verbindt met je volgers. Je hebt zelf de vrijheid om het zo creatief mogelijk in te delen, maar die vrijheid kan je misschien ook wel duizelen: waar doe je nou goed aan? Wij helpen je graag op weg om een inspirerende Instagram caption te schrijven die je volgers écht gaan lezen! Hoe? Lees snel verder.

Stap 1: wat wil je gaan delen?

Weer een quote in je caption delen? Nah! Doe maar niet. Probeer eens wat meer waarde te geven aan dat tekstje onder je foto. En dan wel uitgebreid hoor, want op dit moment werken langere captions heel goed.

Nu vraag je je vast af, wat kun jij je volgers meegeven? Bedenk een doel en een onderwerp. Wil je je volger inspireren? Wil je je volger iets leren of misschien activeren om iets te kopen? Misschien kun je iets delen over jezelf en je eigen ontwikkeling om je volger te inspireren. Neem je jouw volgers mee in jouw proces en daarmee ook het verhaal, dan blijven ze langer kijken en maken ze meer contact met jou.

Stap 2: zet de belangrijkste dingen bovenaan

Denk eens na over jouw eigen Insta-gedrag. Waarschijnlijk scroll je snel door alle foto’s heen en stop je daar pas mee als je iets interessants ziet.

Jij wil de aandacht van jouw volgers grijpen, zodat ze stoppen met scrollen. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste elementen van je verhaal bovenaan zet.

Zo zetten wij altijd het onderwerp van onze caption in hoofdletters aan het begin. Zo trekken we de aandacht en zie je meteen over welk onderwerp het gaat. Je kan ook gaan voor een zin die direct de aandacht trekt, waardoor je volger meer wil weten… en dan doorleest. Yes!

Stap 3: maak een kort, krachtig én gestructureerd verhaal

Een Instagram caption vraagt, net als een blog of een andere tekst, ook om structuur. Je wil niet dat jouw tekst zo onleesbaar of onduidelijk is dat je volger afhaakt. Zorg dus voor een duidelijk begin, midden en eind en voeg enters toe. (Zo voeg je enters toe.) 

Maak je tekst ook niet te lang, want een lang verhaal maakt je niet per sé interessanter. Sta er maar eens bij stil. Hoe lees je zelf een caption? Heel leuk dat die ene Instagrammer een fijne vakantie had, maar je wil zelf ook iets uit dat verhaal halen. Bijvoorbeeld een tip voor een fijn vakantieadres. Denk dus goed na wat de meerwaarde is van jouw verhaal voor jouw volgers. (Denk terug aan de doelen!)

Stap 4: wees niet bang om emoticons te gebruiken

Emoticons zijn allang niet alleen maar voor tieners. Ze zijn juist ideaal om je Insta-caption mee op te leven! Je laat in een oogopslag zien wat voor gevoel er in jouw tekst zit en het is een fijne onderbreking van alle zinnen. Wist je trouwens dat vrouwen sowieso veel meer communiceren in emoticons. Is je doelgroep vrouwen, dan is het sowieso dus aan te raden om hun visuele taal te spreken.

Stap 5: sluit af met een super goede call-to-action

Je hebt aan het begin bedacht wat het doel was van je Insta-post. Dit kun je nu gebruiken om een goede call-to-action te maken.

Als je je volger wilde inspireren, kun je die nu misschien stimuleren om te reageren op jouw post door bijvoorbeeld een vraag te stellen. “Hoe ben jij dit jaar gegroeid? Laat het weten in de reacties!”

Wil je je volger activeren, bijvoorbeeld om iets te kopen, schrijf dan een CTA waarin je je volger oproept dat te doen. “Klik snel op de link in mijn bio om jouw eigen exemplaar van mijn boek te kopen!” 

Daarnaast is het altijd aan te raden, dat als je waarde weggeeft, om volgers aan te sporen om de post op te slaan. Instagram

Het is belangrijk om lezers duidelijk te maken wat ze moeten doen na het lezen van jouw verhaal. En volgers die aan het eind van jouw verhaal zijn gekomen, hebben kennelijk interesse. Geef ze dat extra zetje!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *