Misschien heb jij dit gevoel ook wel? Hoe relevant is Facebook nog anno 2019? Ik merk dat ik het platform steeds minder gebruik. Er wordt minder kwalitatieve content gepost die ik interessant vind en ik ben daardoor minder actief op Facebook. Vragen die mij momenteel dan ook bezig houden zijn: wat zijn de huidige Facebook trends? En hoe bereik ik mijn fans oftewel waar moet ik mij op focussen komend jaar voor mijn klanten en voor mijn eigen bedrijf.
Het vertrouwen in Facebook weg?
Het is niet zo zwart-wit als je misschien denkt. Facebook is echt niet opeens in een jaar achteruit gegaan in actieve gebruikers. Of nouja, er zijn wel mensen weggegaan, maar dat is maar 0,5%.
Wel zijn er een paar dingen het afgelopen jaren gebeurd die ervoor hebben gezorgd dat het vertrouwen in Facebook minder is geworden.
Zoals het schandaal over het nep nieuws (onder andere tijdens de verkiezingen in de VS), de invoering van de AVG, het verzoek van Arjen Lubach om Facebook profielen te verwijderen en twee medewerkers van Facebook die opstapten omdat ze het niet eens waren over de nieuwe koers van het platform.
In alle eerlijkheid was 2018 geen makkelijk jaar voor Facebook. En dat is zeker ook iets wat Facebook bezighoudt. Want hoe zorgen ze ervoor dat gebruikers nog steeds blij worden van het platform en er elke dag weer naar terugkeren?
Mijn haat-liefdeverhouding met Facebook
Ik gebruik Facebook een stuk minder. Hoeveel minder weet ik niet precies, maar als ik een schatting zou mogen maken, dan is het 50% minder geworden in een jaar tijd.
Leuk feitje. Ik heb sinds kort de app QualityTime. Deze app houdt bij hoeveel minuten per dag ik op mijn smartphone bezig ben en met welke app. En dat is confronterend!
Afgelopen week heb ik 18 uur en 16 minuten op mijn mobiel gespendeerd. Waarvan ik de helft van de tijd besteedde aan het opbouwen van mijn bedrijven, het posten van berichten voor klanten en comment moderation. De rest van de tijd gebruikte ik mijn smartphone vooral tegen verveling – herkenbaar?

Hoeveel tijd besteed ik aan social media?
De meeste tijd was ik kwijt aan Instagram – 6,5 uur maar liefst. Daarna komt WhatsApp met 4 uur en 20 minuten (wow, hier schrik ik wel een beetje van) en dan pas Samsung Internet (deze app gebruik ik om te surfen naar Facebook) – met 2 uur en 40 minuten.
Vijf redenen waarom ik Facebook gebruik in 2019
Op dit moment gebruik ik Facebook vooral om vijf redenen (in volgorde van gebruik):
- Facebook groepen – om vragen uit te zetten en om op vragen te reageren.
- Facebook Messenger – om vragen te beantwoorden die ik binnenkrijg van klanten en vrienden.
- Facebook pagina’s – om waardevolle content te delen via mijn eigen Facebook pagina’s en om content te delen voor mijn klanten. Maar ook om actief in contact te zijn met (potentiële) volgers.
- Facebook profiel – om mijn eigen volgers van mijn Facebook profiel up-to-date te houden.
- Stories – om up-to-date zijn met wat volgers doen.
Belangrijk is om na te gaan waarom jouw volgers Facebook gebruiken? Als je dat weet, dan weet je ook waar jij je op moet gaan focussen binnen het platform.
Hoe populair is Facebook nu?
Maar wat is de algemene trend onder het publiek? Ik zit minder op Facebook, maar geldt dat ook voor anderen? Facebook geeft zelf aan dat ze blijft groeien in nieuwe gebruikers, al is het wel gestagneerd in Europa en de Verenigde Staten.
Naast de stagnatie in Europa en de VS is het goed om het te hebben over de Facebook app. Deze is met ruim een miljoen is gedaald. Ik heb de app ook verwijderd, omdat ik het overbodig vind om een app te installeren, als ik ook gewoon via Facebook in kan loggen via internet.
Maar wat betekenen deze cijfers? Facebook is nog steeds razend populair. Er zijn totaal 2.5 miljard gebruikers wereldwijd (als je kijkt naar alle gebruikers die het moederbedrijf onder zich heeft – Messenger, Facebook app, WhatsApp en Instagram). In Nederland komt dat neer op 10.8 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Het is dus nog steeds belangrijk als ondernemer om er wat mee te doen als je onder de aandacht wilt komen.

Jonge gebruikers stappen over naar Instagram
Onder jonge gebruikers is het verder zo dat ze massaal overstappen van Facebook naar Instagram. Dit is vooral een trend onder 15 tot 19 jarigen. En daardoor groeit Instagram op dit moment het snelst.
Om de concurrentie met Instagram aan te gaan, heeft Facebook ook Stories geïntroduceerd. Ze zagen het succes bij Instagram. Er wordt verwacht dat Stories op Facebook in 2019 belangrijker wordt dan posts op de newsfeed!
De toekomst is prijzig!
Grote pagina’s krijgen het steeds lastiger om volgers organisch (dus zonder te betalen) te bereiken. Hoe groter jouw pagina is, hoe kleiner de kans is dat ze posts die je plaats voorbij zien komen.
Heb je op dit moment een pagina met minder dan 1000 volgers, dan heb je geluk! Want dan is het organisch bereik percentage rond de 22%. Maar hoe meer volgers jouw pagina krijgt, hoe lastiger het wordt om ze te bereiken zonder ervoor te betalen.
Organisch bereik op Facebook blijft afnemen. Berichten van vrienden zijn belangrijker. Ga dus vooral ook jouw berichten delen via jouw eigen feed en niet alleen via jouw bedrijfspagina.

Ga voor interactie
Interactie blijft erg belangrijk. Focus je in 2019 niet meer op het aantal volgers dat je erbij krijgt. Focus je op dingen als clicks op links, video views, reacties, likes en shares.
Hoe zorg je voor meer interactie? Maak content die jouw volgers prikkelt. Ze zeggen ook wel content is king en visuals are queen. Schrijf teksten die jouw doelgroep aanspreekt met daarbij visuals (foto’s, video’s en animaties) die aantrekkelijk zijn.
Nog even samengevat
- Wees actief in groepen door andere ondernemers te helpen. Zo laat je jouw expertise zien en vergroot je jouw online zichtbaarheid.
- Posten op jouw Facebook pagina? Denk dan aan: een korte prikkelende tekst met een mooie visual (foto, video of animatie).
- Posten op jouw eigen feed? Ja, doen!
- Posten op Facebook Stories? Heel belangrijk!
- Grote Facebook pagina met meer dan 1000 volgers? Experimenteer met Facebook advertising om meer mensen te bereiken.
- Focus niet op het krijgen van meer volgers, maar op meer interactie!
- Doe je nog niks met Instagram? Bekijk dan welke opties dit platform voor jou heeft. Instagram is het snelst groeiende platform, dus belangrijk om hierop in te gaan spelen met jouw bedrijf! Mocht je willen weten hoe? Doe dan mee met de Instagram training #WorkItOnInsta of boek een 1-op-1 strategie sessie.