Ze zeggen dat er genoeg ruimte is voor elke ondernemer op het wereldwijde web. Daar zit een kern van waarheid in. Er is ruimte voor nieuw bloed. Alleen je moet wel meer moeite doen om jezelf te onderscheiden van ondernemers in dezelfde branche. Je moet waarde toevoegen, anders gaat jouw klant naar de concurrent. Dus wat voor unieks voeg jij toe? Dat is waar branding om de hoek komt kijken!
Wat is branding?
In het geval dat je nog niet weet wat (personal) branding is: het is een marketingterm en een manier om merken en diensten van elkaar te onderscheiden.
Het woord ‘personal’ verwijst hoe jij jezelf onderscheidt als merk. Branding geeft aan waar een merk voor staat, wat het merk doet en welke doelgroep het merk wil aantrekken.
Jouw Unique Selling Points
Jezelf in de markt zetten? Denk dan eens na over de volgende vragen:
- Waar geloof jij als ondernemer in?
- Welke problemen heeft jouw doelgroep?
- Welke oplossingen bied je voor deze problemen?
- Wat hoop jij te bereiken met jouw bedrijf?
Maar waarom is branding dan belangrijk voor ondernemers? Daar zijn drie redenen voor:
1. Authenticiteit
Een van de redenen waarom branding belangrijk is voor een ondernemer is omdat het jouw authenticiteit vergroot. Hét element dat jou onderscheidt van de rest. Dit is ook vaak wat een ondernemer oprecht maakt en vertrouwen oproept.
Wie ben jij als ondernemer?
Jij als persoon bent wat jouw bedrijf uniek maakt. Er is er maar één van jou. Bedenk daarnaast wat jij brengt in jouw branche. Ben je bijvoorbeeld reisgids, wat maakt jouw bedrijf dan uniek?
Focus je bijvoorbeeld alleen op budgetreizen of off the beaten path survivaltochten — dat is de inhaker voor jou als merk. Dat is wat jouw content onderscheidt van andere ondernemers.
Jouw eigen stem
Naast wat jij verkoopt is ook hoe je schrijft of communiceert uniek. In branding noemen we dat tone of voice — de toon die je aanslaat tegen jouw lezers.
Is het heel formeel of juist informeel? Om het te vergelijken het bedrijf Søstrene Grene communiceert altijd in de ‘u-vorm’ naar klanten. Terwijl een bedrijf zoals Coolblue juist in de ‘jij-vorm’ praat. Het lijkt een klein verschil, maar het maakt een groot verschil.
Er zijn trouwens ook bedrijven die het afwisselen. Dat raad ik af! Zorg ervoor dat je wel een vorm kiest die je doorvoert in alle communicatie uitingen.
Gebruik je veel omschrijvende woorden of ben je juist recht door zee en draai je nergens omheen? Ook dat maakt het verschil welke indruk jij achterlaat bij jouw klanten.
Om jouw marketinguitingen zo authentiek mogelijk te maken, is het aan te raden om een toon aan te slaan die overeenkomt met hoe jij in het echte leven tegen jouw vrienden en familie praat.
En als je zakelijk blogt, dan neem je een toon aan die je normaal gesproken hebt tegen collega’s of klanten.
Visuele elementen
Als ondernemer weet je ook dat visuals heel belangrijk zijn. Visuals zijn afbeeldingen, video’s etc. Alles wat geen tekst is, maar beelden!
Des te beter de kwaliteit, des te meer mensen interesse tonen in jouw content. Naast afbeeldingen zoals mooie zakelijke foto’s zijn er nog andere visuele elementen — jouw huisstijl — die subtiel jouw merk communiceren:
- Lettertypen
- Kleurgebruik
- Thema van jouw website
- Widgets — als je die gebruikt
- Buttons
Ook een logo, sterk aan te raden als je een gestroomlijnde branding wil, is een visueel element dat uitstraalt waar je voor staat en wie je wilt aanspreken.
Een professionele designer kan je helpen met ontdekken wat je logo precies uit moet stralen. Misschien lijkt een logo op het eerste oog niet heel belangrijk, maar het is iets wat je doelgroep kan aanspreken of afstoten.
2. Trek de juiste bezoeker aan
Als je duidelijk hebt waar jij voor staat als ondernemer en waar jij je op richt, dan zul je zien dat je ook een bepaalde niche aanspreken.
Niche is een populaire term op het moment, maar heeft gelukkig zijn waarde nog niet verloren. Vooral in een markt waar zich veel ondernemers bevinden moet je goed afbakenen welke diensten en producten jij verkoopt en welke waarde je levert.
Waarom moet iemand jouw website bezoeken? Branding helpt het voor lezers makkelijker te maken om te beslissen of zij aan het goede online adres aankloppen.
3. De meerwaarde van merken
Naast dat branding ervoor zorgt dat je de juiste niche aantrekt, onderstreept het ook de meerwaarde voor klanten om bij jou iets af te nemen.
Doordat je communiceert wie je bent, wat je verkoopt en wie jouw lezers zijn, is het makkelijker voor klanten om af te wegen of jij een partij bent waar ze iets bij willen kopen.
Branding helpt jou ook de keuze om te draaien: past deze klant wel bij mijn merk? Het helpt je dus niet alleen aantrekkelijker te maken voor samenwerkingen maar het helpt ook voor jezelf duidelijk te maken aan wie je wat wil verkopen.
Checklist
Wil je zelf aan de slag gaan met de branding van jouw bedrijf en jouw personal brand?
Je weet nu waarom het belangrijk is om te communiceren wie jij bent, wat je verkoopt — zo precies mogelijk — en wie je wil aantrekken.
Als je dit voor jezelf weet, ga dan na of alles wat je nu communiceert aansluit bij jouw branding.
Om je te helpen heb ik een handige checklist gemaakt die je helpt om al je branding op een lijn te krijgen zodat jij zometeen de klanten binnentrekt!

Fiona Gobbo
Branding expert bij Fiona Gobbo Creative.com
“Ik ben Fiona Gobbo en ik ben brand stylist en social media strateeg onder de merknaam Fiona Gobbo Creative. Ik creëer huisstijlen, social media strategieën en starterslogo’s voor luxe merken en ondernemers.”