Lang hebben Instagrammers lopen gissen naar de waarheid achter Instagram’s algoritme. Er gingen heel wat theorieën rond op het internet, maar we hoeven niet langer in de duisternis te tasten. Instagram heeft eindelijk een boekje open gedaan en veel geheimen zijn er dus niet meer. Lees snel verder om te ontdekken wat jij moet weten over Instagram’s algoritme.
Dus zo werkt Instagram’s algoritme
Het algoritme van Instagram is zo geprogrammeerd dat het inspeelt op jouw gebruikersgedrag en op deze manier een unieke feed voor iedereen samenstelt. Als jij dezelfde accounts volgt als iemand anders, krijg jij alsnog een persoonlijke feed. Dit is gebaseerd op de manier waarop jij interactie hebt met deze accounts.
Er zijn in totaal zes factoren die bepalen wat jij ziet in jouw Instagram feed. YES! Eindelijk duidelijkheid!
1. Relatie – Er wordt gekeken naar jouw relatie met het account die iets heeft gedeeld. Heb jij veel gereageerd op berichten van Queen of Jetlags (of een ander account), dan zal je meer van dat account op jouw feed zien verschijnen.
2. Interesse – Daarnaast wordt er gekeken naar de waarde die jij zal hechten aan een bericht. Heeft een bericht meer betekenis voor jou, dan zal je deze content meer zien op jouw feed. Dit wordt bepaald door jouw gedrag op Instagram, en is op basis van content die jij eerder hebt gezien.
3. Nieuwheid – Hoe nieuwer, hoe beter! Hoe recenter het bericht is, hoe meer prioriteit het krijgt. Posts van lang geleden, zijn (in Instagram’s ogen) niet echt relevant meer, en zul je niet op jouw feed zien verschijnen.
Lees ook: zo versla jij het algoritme in 2018!
4. Frequentie – Open jij Instagram 10 keer per dag, of 1 keer? Dit is van invloed op wat je te zien krijgt op jouw feed. Instagram probeert jouw feed te optimaliseren, zodat elke keer als je het opent, je beste posts te zien krijgt.
5. Gebruik – Instagram kijkt naar hoe lang jij het kanaal gebruikt. Ik ben een hele actieve gebruiker en kan een uur achter elkaar scrollen. Maar gebruik jij het kort of weinig, dan krijg jij de belangrijkste berichten voor jou te zien. Als jouw gebruikersgedrag laat zien dat jij een langere tijd op Instagram bent, dan krijg jij een veel diepere laag aan content te zien.
6. Volgers – Wie jij volgt heeft een grote rol in wat jij te zien krijgt. Volg jij veel accounts, dan krijg je een veel bredere selectie aan berichten te zien. Volg je minder accounts, dan krijg je veel vaker berichten te zien van dezelfde accounts.
Meer weten over Instagram? Check dan ook even het Instagram kanaal van Social Media Interactie, waar ik tips deel over hoe jij meer interactie krijgt op social media.