Ik weet nog heel goed dat ik in het gymlokaal stond. Nu alweer 13 jaar geleden. De les was net begonnen en de muziek vulde de stilte in de ruimte die nog rook naar het zweet van de vorige leerlingen. We zouden dat jaar op uitwisseling gaan naar Canada en daarom had ik Facebook nodig. Dat was het tenslotte het communicatiemiddel om in contact te komen met mijn uitwisselingsstudent. Sinds die tijd heb ik mij heel erg verdiept in alle socialmediakanalen en er een uitdaging van gemaakt om ze allemaal zo goed mogelijk te beheersen. Vandaar dat ik je graag toelicht wat de 9 meest gemaakte fouten op Instagram zijn, want op die manier kun jij ook meer uit het platform halen.
1. Geen interactie aangaan
Als ik zo nu en dan door mijn timeline scroll op Instagram dan zie ik dat er vooral veel wordt ‘gezonden’. Voor wie deze term niet kent, dat is wanneer je een berichtje de wereld instuurt, maar eigenlijk verder het contact met de lezers niet aangaat.
Social media heet zo omdat het een platform is waarop sociaal gedrag wenselijk is. Daarom raad ik mijn klanten ook altijd aan om een pakket aan te schaffen waar communicatie met (potentiële) volgers centraal staat. Wanneer je het contact met volgers aangaat, ontstaat er namelijk iets moois. Er ontstaat tussen jouw bedrijf en iemand die aan de andere kant achter z’n beeldscherm zit.
2. Steeds dezelfde hashtags gebruiken
Naast het zenden zie ik ook nog vaak ondernemers die steeds dezelfde hashtags gebruiken. Een degelijk hashtag onderzoek kan je verder helpen. Zo bereik je sneller de juiste doelgroep en kun je ook sneller contact met de juiste doelgroep maken die zelf ook deze hashtags inzet.
Hashtag onderzoek uitbesteden?
3. Iedereen volgen
Wauw, wat heb je veel volgers op Instagram. Maar wacht, je volgt ook ontzettend veel accounts. Het eerste waar ik naar kijk als social media expert is hoeveel accounts jouw account volgt.
Volg je meer accounts dan die jou volgen, dan zou ik je sterk aanraden om accounts te gaan ontvolgen. Hoe meer accounts jij volgt, hoe kleiner de kans dat ze jouw berichten zien. Het algoritme is onlangs weer aangepast waardoor je nog minder bereik hebt en dan helpt het niet mee om veel meer accounts te volgen dan die jou volgen.
Mijn advies? Volg ongeveer 1/3e van de accounts die jou volgen. Dus heb je 500 volgers, volg dan in totaal ongeveer 167 accounts.
4. Geen gebruik maken van Instagram Stories
Ik zie ook nog steeds veel accounts die geen gebruik maken van Stories. Wat mij betreft echt een gemiste kans. Facebook – de eigenaar van Instagram – is hier het afgelopen jaar namelijk heel veel op aan het inzetten. Dit komt omdat steeds meer mensen Stories bekijken in plaats van dat ze door de feed scrollen.
Stories templates laten maken? Ik design ze in jouw huisstijl!
5. Geen professionele uitstraling
Instagram is een visueel prikkelend platform. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat het daarom belangrijk is om foto’s te uploaden die van goede kwaliteit zijn, geen teksten bevatten (quote op z’n tijd kan best) en een professionele uitstraling hebben.
Vooral als ondernemer wil je opvallen tussen alle accounts. Dat doe je door juist mooie foto’s te (laten) maken die in een lijn zijn met jouw huisstijl, diensten en producten. De foto’s of video’s die niet ‘perfect’ zijn kun je prima in Stories uploaden. Dat zorgt ook voor een echter beeld van jouw bedrijf en jou als ondernemer.
6. Alleen je onderneming in de spotlight zetten
Ik merk dat veel ondernemers nog steeds huiverig zijn om zichzelf in de spotlight te zetten. Terwijl anderen jou juist willen leren kennen. Wanneer jij jouw gezicht laat zien, leren volgers jou beter kennen. Daardoor bouwen ze sneller een band met je op en zijn ze sneller geneigd om een dienst of product bij je af te nemen.
7. Geen strategie
Kortom steek je tijd in het optimaliseren van jouw Instagram kanaal, dan valt er nog veel meer te behalen. Vind je dit nog lastig? Koop dan mijn e-book #WorkItOnInsta of volg mijn Instagram cursus #WorkItOnInsta die gelijk ook op Instagram plaats vindt.
8. Instagram is echt niet je ding
Is Instagram echt niet je ding? Dan kan uitbesteden ook nog een idee zijn. Het is ontzettend zonde om er niks mee te doen, want op deze manier loop je klanten mis. Toch maar uitbesteden dan? Ik help je graag op een persoonlijke manier. Zonder gedoe.
9. Geen planning
Als een kip zonder kop posten op Instagram. Bijvoorbeeld de ene dag twee keer en dan weer een maand niks. Zonder goede planning, is het al snel dat Instagram achterblijft. Een goede planner kan daarbij helpen. Ik maak meestal per week een planning, zodat ik overzichtelijk heb wat ik die week wil posten.
Voor klanten maak ik een digitale content kalender voor een maand. Zodat het meteen overzichtelijk is wat ik die maand voor ze ga posten op Instagram.
